Recensie: Beth Hart – Better Than Home

BethHart-BTH
Label: Mascot Records/Provogue
Wat?: cd
Genre: Pop
Sterren: 4,5

Beth Hart de dame met de doorleefde stem, de zangeres die ooit de titel “de nieuwe Janis Joplin” kreeg toebedeeld. Ze brak zo’n 15 jaar geleden door bij het grote publiek toen haar single ‘L.A. Song’ van het album Out of This Town werd gebruikt in de tv serie Beverly Hills 90210. Daarna schitterde ze met meerdere songs boven aan de blues hitlijsten, speelde ze samen met sterren als Slash en Jeff Beck, en kon ze ook nog verscheidene Grammy nominaties aan haar imposante lijstje toevoegen.

Ook in Nederland werden zij en haar muziek omarmd met als resultaat dat het album Don’t Explain, dat ze samen met Joe Bonamassa maakte, goud werd. Het live album Live In Amsterdam eveneens met Bonamassa was ook een succes. Dat allemaal ondanks de heftige ups en downs, zo waren er de inmiddels overwonnen verslavingen aan drank en drugs, het verlies van haar zus door de gevolgen van Aids, familie problemen en haar late bipolair diagnose. Van al die overwonnen narigheid neemt ze nu daadkrachtig afstand in haar nieuwste release, haar inmiddels achtste studio album Better Than Home.

Met albumopener ‘Might As Well Smile’ zet Hart de eerste positieve stappen begeleidt door orgel en gospelkoor en groovy gitaar en drums. Want als het leven tegenzit, kan je eigenlijk net zo goed lachen want huilen helpt niet. Optimisme pur sang “I woke up this morning./ With a smile on my face. I threw out those stones . That stood in my way. I put on a new pair of high walking shoes. I woke up this morning laughing the blues.”

In dezelfde stijl en gevoelige daadkracht zingt ze ‘Tell ‘Em To Hold On’. Een intieme ballade met inspirerende gospel ondertonen over hoe we allemaal opzoek zijn naar iets waar we ons aan vast kunnen houden.

Een van de persoonlijkste nummers op dit album is ‘Tell Her You Belong To Me’, ze stopt haar ziel in haar hartverscheurende levensverhaal van de strijd tussen Hart en haar stiefmoeder om de liefde van Hart’s vader. Je hoort de pijn, de terging en het gemis in Hart’s stem omlijst met minimale begeleiding, een echt kippenvel moment.

De release is voornamelijk gevuld met ingetogener werk dan we normaal van Hart gewend zijn. Gospel, soul en ballades zijn hier de norm. Maar ze laat haar ruigere rockroots ook nog even voorbij komen in de rocksong ‘Trouble’. Stampende drumbeats, fellere gitaren en het stemgeluid naar tien. Soms moet je gewoon even losbreken want “Trouble is just too much fun.”

Het is trouwens wel aan te raden wanneer je de cd aanschaft om te gaan voor de limited edition pack te gaan want dan krijg je het prachtige akoestische eerbetoon aan haar moeder, ‘Mama This One’s For You’ erbij. Een pianoballade die je niet wilt missen.
*/*/*
Oorspronkelijk geschreven voor plaatsing op FestivalInfo

door evenwolvesdream Geplaatst in Muziek Getagged