Recensie: Marvin Dee – Devil Eyes

Marvin Dee - DevilEyes ep coverDevil Eyes
cd-ep / download-ep
indiepop / singer/songwriter

Marvin Dee voelde al van kleins af aan de sterke aantrekkingskracht van muziek en koos voor de richting dans en muziek tijdens zijn havo opleiding. Een auditie in zijn tienertijd leverde hem de kans op de bühne te staan, in de van den Ende productie Oliver Twist. Een ervaring die zijn passie voor muziek en theater nog meer aanwakkerde. De drang om daadwerkelijk iets te doen in plaats van in de schoolbanken te zitten zorgde ervoor dat hij zijn studie aan het Rotterdamse Codarts eerder afbrak.

Geen verkeerde beslissing in zijn geval want in 2011 behaalde hij zijn eerste mijlpaal, een geheel zelf geschreven voorstelling genaamd Op zoek naar de leegte. Maar sinds 2012 heeft hij het theater maken even gepauzeerd om zich te storten op het schrijven van muziek. Met als creatief resultaat dat Marvin Dee eerder dit jaar vol trots zijn allereerste ep Devil Eyes aan het publiek presenteerde.

De ep is gevuld met zes songs in Marvin Dee stijl, indiepop gepeperd met vleugjes folk, blues en country. Hieronder openingstrack Devil Eyes en Worthwhile, waarin de invloed van Dave Matthews Band terug te horen is in de blueshook op de basgitaar van Jos Otters en de upbeat van percussionist Damien Kweekal.

Maar Dee weet door zacht gepluk aan de snaren van zijn akoestische gitaar met Little Song ook een breekbaar en lief liedje ten gehore te brengen. Zijn fluisterende, verhalende stem en gitaarspel aangevuld met langere halen over de snaren van Janneke de Laat’s cello en de tweede stem van Jennifer Ravestein creëren een zacht betoverend geluid. Met wonderlijke beeldvorming in teksten als “Rainbows made of butterflies wil never last”.

De invloed van Josh Grobin is voelbaar in Comfortable Silence. Waarin een klein pianomoment uitgroeit tot een power ballad met zuivere, krachtige vocalen die de luisteraar zijn adem doet inhouden. Ook de folksound van Mumford and Sons heeft zijn sporen achter gelaten op de stijl van Marvin Dee. Op Hurry On worden we getrakteerd op getokkel op de banjo. Met deinende meezingbare klanken als “I’ll be your angel. I’ll be your devil off both worlds” heeft Dee hier een stevig stampende drinking song te pakken.

Een jongeman die van alle markten thuis is en waar we hopelijk snel een heel album van mogen beluisteren.

Oorspronkelijk geschreven en gepost op Popunie