Recensie: Mark Blomsteel – Crank It

ArtworkCrank It
cd-album / download-album
singer/songwriter / country
Coast to Coast

De tegenwoordig in Tennessee woonachtige Rotterdamse countryzanger Mark Blomsteel heeft aardig wat te vieren. Naast dat hij onlangs voor de tweede keer vader is geworden van een dochter kan hij ook gaan genieten van de release van een andere mooie creatie, namelijk zijn tweede album Crank It.

Als het geluk Blomsteel mee blijft zitten kan hij, naast zijn in 2012 gewonnen Dutch Country Music Association (DCMA) Single Van Het Jaar Award voor zijn single Somebody Up There Likes Me, binnenkort nog wat awards bijschrijven. Want hij is dit jaar genomineerd door de DCMA in drie categorieën: Zanger Van Het Jaar, Meest Belovende Act en Song Van Het Jaar.

De dertiger nam enkele jaren geleden de moedige stap om naar het mekka van de country te verhuizen en daar aan zijn muzikale droom te gaan werken. Dat doet hij niet zonder hulp, zo kan hij op steun rekenen van zijn mentor, de voormalige manager van The Beach Boys, Fred Vail. In diens fameuze Treasure Isle Studio’s nam hij de twaalf songs van Crank It op met hulp van zijn vaste bandleider Chris Leuzinger (Garth Brooks), bassist Jimmie Lee Sloas (Keith Urban), drummer Eddie Bayers (Grand Ole Opry), keyboardspeler Tony Harrell (Kenny Rogers, Ilse DeLange) en akoestische gitarist B James Lowry (Martina McBride, Tim McGraw).

Daarbij is ditmaal gekozen om geen werk van Mark’s eigen hand uit te brengen, maar een goed gebalanceerde keuze uit het oeuvre van andere country-artiesten. Zo is titeltrack en albumopener Crank It geschreven in 2013 door Ryan Weaver, zelf redelijk nieuw in de muziekscene. De song is een power mix van country en rock, die vol gas gespeeld wordt op zowel gitaar als fiddle. Met Mark zingend over een stoere chick “She’s Joan Jett in cowboy boots” die alles in het leven vol overtuiging doet. Of dat nou los gaan is bij het stappen of zondags de heer loven in de kerk.

Het daaropvolgende, ingetogenere Different Just The Same, geschreven door songwriting trio Shane Decker, Bobby Pinson en Don Pfrimmer, is een track die duidelijk voor het volwassen worden staat van Blomsteel. Vocaal bijgestaan door Tania Hancheroff zingt Blomsteel over hoe hij nog steeds vasthoud aan het goede van zijn oude ik, maar toch duidelijk volwassene keuzes maakt als afvallen, minder drinken en een veiligere auto rijden.

Blomsteel’s hoofd zal bij de keuzes voor bepaalde songs zeker bij zijn groeiende gezin hebben gezeten. Het breekbare Someone Somewhere Tonight, geschreven door Walt Wilkins en Davis Raines en ooit gecoverd door Kenny Rogers, is de eerste single van het album en gaat over alle begin en eindes in het leven zoals de eerste stapjes, de eerste zoen of het uitblazen van de laatste adem.

Maar ook de uptempo keuzes als She’s So Mean, van alternatieve rockgroep Matchbox Twenty’s album North, over een chick die je gebruikt maar die je toch graag als vriendin wilt. Of Barbed Wire, van Jon Henderson, met zijn ruigere country rock, opgevuld met vette gitaarslides, stevig drumgerag van Eddy Bayers, en 80’s rock zang uithalen laten de diversiteit horen die Mark in zich heeft.

De twaalf tracks zijn een lekkere mix van goed uitgezochte nummers die variëren van liefelijk tot echte powersongs. Crank It is een duidelijk Amerikaanse productie, strak gestreken met bombastische instrumentale uitspattingen en krachtige aangedikte zangpartijen, die op een Nederlandse productie in dit genre zouden ontbreken. Mark Blomsteel heeft zijn voeten dus echt stevig geplant in Amerikaanse muziekbodem.

Oorspronkelijk geschreven voor en gepost op Popunie