Creatief met Karton

Dit keer weer eens heel iets anders dan al die recensies die hier op het blog staan. Weer eens zelf iets creatiefs doen in plaats van het beoordelen van een anders creatieve uitlating.

Na een gezellig winkeluitje bij Ikea en de daaropvolgende installatie marathon met gepatenteerd inbussleuteltje bleef ik achter met een wand vol mooie nieuwe boekenkasten en een hele berg met kartonnen dozen. Aangezien ik de laatste tijd wat groener en bewuster ben gaan leven vroeg ik mezelf af wat ik, naast simpelweg het karton in de papierbak te duwen, nog meer kon doen met die stapel dozen.

ikea doos
Een ochtendje zoeken op Google gaf mij daar de oplossing voor. 3D karton constructies. Een doe-het-zelf afgeleide van de houten 3D puzzels die te vinden zijn in duurzame speelgoedwinkels. Auto’s, dino’s, zelfs een levensgroot Iron Man kostuum en een heleboel aan dieren. Mijn oog viel vooral op de jachttroffeeen waar online al gauw minimaal €30,- voor gevraagd wordt.

Nu zou zo’n kant en klare puzzel mijn goede voornemen tegengaan om mijn karton te hergebruiken. Het vinden van een printbaar patroon was ook lastig, waarschijnlijk zijn de patronen gepatenteerd, maar uiteindelijk vond ik een uitvoerbaar patroon op Instructables

Na de geprinte A4-tjes te hebben uitgeknipt was het tijd deze over te brengen op karton en vervolgens mijn nieuwe aangeschafte stanleymessen set in te zetten.

Hert schema hert benodigdheden

Flink wat snijden en gepriegel later lagen de puzzel stukken klaar om in elkaar geschoven te worden. Iets wat een stuk sneller ging de rest van dit project. Eenmaal in elkaar was het alleen nog een kwestie van de kop en het ophangsysteem (een lipje van een limonadeblikje) vast te lijmen op het achterbord.

et voilá
hert eindresultaat hert tweede poging

Voor een eerste probeersel toch redelijk geslaagd. Natuurlijk zou je het hert nog kunnen verfen of beplakken met papier of stof om het er wat minder saai uit te laten zien. Of wellicht een doos gebruiken waar al een print op zit. Zoals gezegd zijn andere patronen jammer genoeg moeilijk te vinden. Dus als je dit een leuk zou vinden om te doen maar zelf niet zou kiezen voor een hert zal je toch zelf in het potlood moeten kruipen.

Iets wat ikzelf ook ga proberen. Mijn volgende project De Neushoorn

Geef een reactie

