Elektra – ‘Eudemonia’

elektra
stijl:
experimenteel/alternatief/elektro
wat: cd
label/eigen beheer: Blowpipe

Het levensverhaal van Elektra Dekker is er een van ups en downs. Met als resultaat een doorleefde stem die je nog niet zou verwachten bij iemand van deze leeftijd (ze is 28). Ze danste als klein meisje en er was de hoop een beroemde ballerina te worden. Door omstandigheden is die droom niet uitgekomen, maar ze wist door een sterke wilskracht, een flinke dosis geluk en de juiste mensen om haar heen haar creativiteit wel door te voeren in muziek, poëzie en fotografie.

Elektra is een echt manusje van alles. Alleen al voor deze cd verzorgde ze de composities, teksten, arrangementen, opname, stem, instrumenten en geluidsproductie. ‘Eudemonia’, dat zoiets betekent als The Art of Happiness, is het tweede album van Elektra’s hand. Ze is muzikaal zeker gegroeid sinds haar debuut ‘Helios Selene’ uit 2007 en de twee ep’s, ‘Jump’ en ’God Thank You For Love’ die ze daarna uitbracht.

Eudemonia is zo’n plaat waar nummers op staan die zacht en gevoelig zijn maar ook de wat hardere en duistere kant wordt niet geschuwd. Elektra’s stem weet zich gedurende de twaalf tracks te vormen en meten aan die van een Tori Amos, Kate Bush, en heeft soms zelfs trekjes van pop godin Madonna. Het album begint donker maar naarmate de nummers vorderen wordt het gebruik van stem en instrumenten lichter en opliftender. Een ware reis door het menselijk spectrum, met een flinke dosis elektrobeats erdoorheen gemixt.

Voor ons sprong ‘All Is Mute’ het beste in het gehoor, mede door het feit dat het dansbaar is en we hier het volle stemgeluid van Elektra mogen horen. ‘Hero With One Million Faces’ en ‘Man Of His Gun’ doen er ook niet voor onder. Bij beide zweren we de invloeden van Kate Bush dan ook duidelijk terug te horen. Daarnaast is er het instrumentale ‘War Is Phallic Worship’ welke in zijn opbouw neigt naar drum and bass en overeenkomsten vertoont met Chris Cunninghams ‘Rubber Johnny’. Er wordt geëindigd met ‘Eudomonia’ en ‘Feel’ waar we dan een Ray Of Light-achtige Madonna in herkennen.

Misschien niet een genre dat naar ieders smaak is, maar ons wist Elektra toch zeker wel te bekoren met enkele van haar tracks op Eudomonia. Voornamelijk die songs waar we haar aparte stem duidelijk kunnen volgen en de muziek een stapje opzij doet.

aantal tracks: 12
speelduur: 45:13 minuten
site: http://www.elektradekker.com/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s