TenTemPiés – ‘Canto Para Gritar’

tentempies
stijl:
rock/ska/reggae/mestizo
wat: cd
label/eigen beheer: eigen beheer/Patiperro Records

Het muzikale feest voor TenTemPiés, een internationaal muzikanten collectief, begon op verscheidene festival- en poppodia in 2008. De heren brengen een sound ten gehore die vergelijkingen oproept met bands als die van Manu Chao en Gogol Bordello. Een heuse mix van rock, ska, reggae en Latijns-Amerikaanse folklore: Damsko Mestizo! Maar ze schromen ook niet om de feestelijk klinkende nummers te beladen met zware thema’s. Mede door de schrijversinvloed van de Chileense frontman Maurino Alarcón, die opgroeide in Amsterdam nadat zijn ouders het regime van Pinochet ontvluchten.

Na in de finale beland te zijn van de Amsterdamse Popprijs in 2009 maakten ze een ep en daarna toonden zij hun sociale karakter door de opbrengsten van hun tweede ep ‘Por Ahora’ te doneren aan de slachtoffers van de zware aardbeving in Chili in februari 2010. Maar nu presenteren de mannen dan met trots hun volledige debuutalbum ‘Canto Para Gritar; oftewel “Ik zing om te kunnen schreeuwen” waarin de dansbare en vrolijke muziek van de groep gebundeld is met serieuze teksten over politieke onderdrukking en sociale onrechtvaardigheden.

Zelfs zonder een cursus Spaans is het niet moeilijk om meegesleept te worden door de emotie in Alarcón’s stem in ‘Yo Me He Cantado’. Daarnaast weet Coos Zwagerman met zijn even zo emotieve en overweldigende trompetpartij ons flink omver te blazen. Een dosis funk wordt opengetrokken met ‘Desde Hoy’, genieten is het daarnaast van de gitaarsolo en het mestizo party-moment aan het eind. Stuif vervolgens door met ‘Sexy Time’ de warmbloedigheid komt je tegemoet met een flinke dosis hoempapa. Een feestje voor het hele lijf, van top tot teen is het vrolijkheid en swingen. Met wederom een ferm neergelegde gitaarsolo.

Meneer de President. Nee, het gaat hier niet om het lied van Boudewijn de Groot of Pink maar om ‘Señor Presidente’ een song eveneens gericht tot de machthebber. Een populair onderwerp in de protestsongs en ook deze is zeker niet onverdienstelijk. De trompet gaat weer flink los in een duel met het hammondorgel in ‘Todos A Bailar’, maar ook de snaren worden flink geraakt in deze opzwepende song. Om ons vervolgens weer met ‘Ilegal’ te begeven op het pad dat is uitgezet door de belangrijkste muzikale invloed van TenTemPiés en koploper in de mestizoscene Manu Chao. Als luisteraar word je al snel verleid tot het meezingen van het refrein “illegal”. Het trucje, evenals het opzwepende ritme, is dan ook slim afgekeken.

Een stuk bedeesder wordt het allemaal bij ‘No Te Debo’ waar het slagwerk meer op de voorgrond treedt en het feestgedruis wordt ingeruild voor een meer soulvolle rockstijl. Afgesloten wordt er dan met een blik op de toekomst ‘Que Sera’, wat zal het worden. Luisterend naar het hoge tempo en de krachtige opbouw denken wij dat de TenTemPiés-mannen de toekomst wel naar hun hand zullen zetten.

Met teksten recht uit het passionele Latin hart van Maurino Alarcón en het muzikale feestgedruis geproduceerd door het elektrificerende gitaarwerk van Jouke Schwarz en Nathan Klumperbeek, de longen uit het lijf geblazen trompetspel van Coos Zwagerman, de vlugge vingertjes van Folkert Oosterbeek over de hammondtoetsen en niet te vergeten Remco Mentings’ ritmische slagen en die van zijn percussie-partner-in-crime Luis Diaz, kan het simpelweg niet anders dan een protesterend, energiek feestgedruis worden.

aantal tracks: 12
speelduur: 41:02 minuten
site: http://www.tentempies.com/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s