Tuna – ‘Isle Of Tuna’

tuna
stijl:
hiphop/funk/pop
wat: usb-stick
label/eigen beheer: eigen beheer

Inmiddels is Tuna een afgeslankte versie van de gitaargedreven live hiphopband waarvan wij al eens een ep in de cd-speler hadden liggen. De vier ex-Utrechtenaren, die stadsgrens hebben ze namelijk al even achter zich gelaten, hebben zich gericht op een sound met nog steeds een funky gitaargeluid maar ook een dosis strakke en melodieuze baslijnen, speelse elektronische beats, vloeiende raps en krachtige beatbox.

Na de ep’s, die zijn uitgebracht in de jaren dat de bezetting wat anders in elkaar stak, vonden de vier mannen, ROF (Zang, beatbox), Eggman (bas), Kovski (keyboards) en Santuna C (gitaar en zang), het tijd voor een wat gevulder album. Dus kwamen de koppen bijeen en doken ze de eigen huiskamers in om eens flink de woordrijmen te laten vloeien. Al was dat soms wat moeilijk, zeker toen zanger ROF voor twee jaar in Australië zat. Maar dit zijn zeker geen guppies en zo zwommen ze tegen de krachtige stroom in om dit album gebolwerkt te krijgen.

Er wordt super chill begonnen met ‘The Beat Iz Gone’ een relaxte langzame flow van woorden die omarmd wordt door een zonnige en warme sound. Het zwaardere timbre in ROF’s stem geeft het geheel een funky gevoel. Lekkere song om mee binnen te komen. Diezelfde funky sound wordt doorgezet in ‘Bellybutton’. Sexy en groovy en dankzij het ouderwetse onderliggende geklik en gekraak van een eigen opname krijgt het een vreemd soort authenticiteit. Minpuntje is dan de wat slordige overgang vanuit de vloeiende beatbox naar de oosterse buikdans jingle.

Dat ze ook niet vies zijn van wat ongein en geleende geluidjes horen we in ‘In Love’ waar naast het deuntje van Inspecteur Gadget ook nog eens het nummer ‘Jolene’ van Dolly Parton wordt opgehaald. Die creativiteit was er vast ook verantwoordelijk voor dat ‘I Can Change’ recentelijk hoog in onze eigen top 40 stond. Duidelijk geïnspireerd door de song met dezelfde titel van LCD Soundsystem weten ze de verschillende geluidslijntjes uit de microkorg en keyboard, samen met de zangpartijen van ROF en Satuna C’s tot een super luisterervaring te maken. Gevulder, meer upbeat en megaveel om in te ontdekken, zeker vergeleken met die van LCD Soundsystem.

Zoals bij hiphop gebruikelijk worden de dames natuurlijk niet vergeten. In ‘Brand New Nubian’ wordt de gangsta love betoond aan alle mooie donkere dames. Na al dit heets moet er even afgekoeld worden en wat is dan beter dan een koud biertje: ‘Couple ´o´ Beerz’ weet de dorst te lessen. Bijna als een nagedachte komt ‘A day Or 2’ voorbij, gevuld met een akoestische gitaar en fris toetsenwerk, die beide eigenlijk het hele nummer in bezit nemen, zelfs nadat de zangpartij overgaat in een dope rijm. Verrassend en verfrissend. Al de groovy flows, gestreelde gitaren, betaste toetsen, elektronische ritmes en dope geluiden werden overigens productioneel bijgeschaafd door Darius van Helfteren die eerder werkte voor Caro Emerald en Trijntje Oosterhuis.

Mochten die eerste elf songs nog niet genoeg zijn geweest voor de funky hiphoppers onder ons dan zijn op de usb-stick ook nog de kortere radio-edits van acht songs te vinden en wie nog iets verder speurt komt ook nog de bonus track, ‘Justify The Rhyme’ tegen die niet bij de ITunes store verkrijgbaar is.

aantal tracks: 11 + 8
speelduur: 71:40 minuten
site: http://tunaphonic.com/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s