Susanne Alt – ‘How To Kiss’

susanne alt
stijl:
jazz/funk/soul
wat: cd
label/eigen beheer: Venus Tunes

Muziek werd met de paplepel ingegoten bij de oorspronkelijk Duitse, maar nu in Amsterdam woonachtige, Susanne Alt. Haar beide ouders zijn muziekleraar en zorgden dan ook dat hun telg zowel piano als gitaar leerde spelen. Maar ze besloot in de pubertijd deze instrumenten in te ruilen voor haar nieuwe liefde: de saxofoon. Iets wat geen onverdienstelijke beslissing was. Zo won ze meerdere prijzen, waaronder de prestigieuze “International Siemens Award For Young Jazz Talent” in 1996. Ze ronde daarna ook haar muziekstudies aan het Amsterdams en Berlijns conservatorium af.

Ze is dus al een tijdje bezig met haar muziekcarrière, zowel met haar eigen band als creatieve uitstapjes met onder andere Wicked Jazz Sounds, DJ Maestro, Roog en mister funk zelf George Clinton (van Parliament/Funkadelic). Met haar band speelde ze al vier cd’s vol waaronder een live cd. Het vierde studio album ‘How To Kiss’ ligt nu een maandje in de schappen en die is ze zowel in het binnen- als in het buitenland aardig aan het promoten.

Ze krijgt op dit album ook de helpende hand toegestoken van enkele gastmuzikanten. Zo spelen Thijs van Leer op het Hammond orgel, Jos de Haas op percussie en trompetist Loet van der Lee een aardig deuntje mee in haar eigen composities evenals in de covers van old school liedjes, als Marvin Gaye’s ‘What’s Goin’ On’.

Susanne Alt komt ditmaal met een warme funky jazz plaat. Waarbij enkele andere genres ook hun opwachting maken maar haar eigen bebop jazz stijl nimmer uit het oog gelaten wordt. Albumopener ‘How To Kiss’ heeft gelijk al een hoog funk gehalte mede door Eran Har Even op zijn Fender Rhodes en Thijs van Leer’s Hammondspel. Een stuk groovier wordt het allemaal in de jamsessie van ‘B. Jammin” waar zowel Alt als haar band zich even lekker ontdoen van de dagelijkse sleur. De dame weet ons aardig omver te blazen met haar instrumentbeheersing. Een dosis blues wordt toegevoegd met ‘Cold Sweat’ oorspronkelijk geschreven door Alfred Ellis en uitgevoerd door James Brown. Zeker niet de minste en dus zeer gedurfd om daar aan te beginnen.

Het tempo voor alle blazers wordt opgevoerd in ‘Snokie’ aangevuld met een paar vette riffs van Eran en de uitbundige Hammond solo. Maar ons hart smelt pas echt bij ‘What’s Going On’, het origineel is al prachtig maar deze vertolking geeft het nummer een extra warme gloed mee. De jaren dertig jazz standaard ‘Willow Weep For Me’ vindt ook een plekje op het album. Ook hier schittert het saxofoonspel van Alt in een weemoedig bluesgevoel. Dat de saxofoon zich ook goed leent voor wereldmuziek met een vleugje melancholie horen we in ‘African Dream’.
Alle regeltjes de deur uit met ‘No Rules’ waar er weer flink op los gebebopt wordt. Een dosis warme latin strijkt neer in het bossonova-achtige ‘Frida’s Birds’.

Waarna er nog een leuke kleine verrassing aan het einde van het album komt. Het instrumentarium krijgt namelijk een verrassende bijval van Susanne’s zangstem in de cover van Ray Charles’ ‘Just A Little Lovin”. Hopelijk is dit niet de laatste keer dat ze een deuntje meezingt want het is een aangename aanvulling. Kortom: de twaalf tracks zijn een lekkere mix van sfeervolle ballads en pittige uptempo songs. Een fijne soundtrack voor een hopelijk evenzo zwoele en warme zomer.

aantal tracks: 12
speelduur: 55:40 minuten
site: http://www.susannealt.com/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s